kokostoppar och nöttoppar med choklad



kokostoppar
50
g smör
2 2 st ekologiska ägg
1 1 dl socker
5.5 5.5 dl kokosflingor
1 1/3 st cirton, rivet skal
1 1 msk ljus rom

(choklad till garnering)

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.

3. Låt smeten vila i 10 minuter.

4. Klicka ut smeten och forma till toppar på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.

6. Låt kokostopparna stelna i kylen.

+ jag tog en sked med smält choklad över vaje topp och lät det rinna nerför den.

 





Nöttoppar

50
g smör
200 200 g hasselnötter
1 1 dl strösocker
1 1 st ekologiskt ägg

(choklad och valnötter till garnering)

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret.

3. Mixa hasselnötterna till ett fint pulver i matberedare.

4. Blanda nötterna med smör, strösocker och ägg.

5. Forma smeten i toppar och lägg ut på plåten.

6. Sätt en valnöt i varje topp.

7. Grädda gyllene i mitten av ugnen, cirka 18 minuter.

8. Låt svalna på plåten.

 



idag har jag satsat på toppar för hela slanten när jag för första gången bakade i det nya köket :) åhh, va det är roligt att baka! snart kommer Lovisa med sin Nisse och vi ska rida. Sen blir det hem till min Johan <3 saknar han!

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0