black & white lovecake

Idag fick jag bak-ryck och tänkte därför dra igång med att göra kärlekskaka. Jag tänkte göra efter mammas recept men istället tog jag lite av hennes, lite av Leila Lindholms och kom på lite eget så resultatet blev faktiskt riktigt bra! Jag valde att garnera med björnbär och grädde men det kan man ju göra som man vill :)

ingredienser glasyr
5 st ägg                                 6 msk smält smör
4 dl strösocker                       5,5 dl floursocker
4.5 dl vetemjöl                       6 msk kokt kaffe
3 tsk bakpulver                      2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
175 g mörk blockchoklad
70 g vit blockchoklad

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Vispa ägg och strösocker pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.
5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.
7. Hacka chokladen grovt och strö över smeten.
8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.
9. Förbered glasyren genom att smälta smör och sen häll i resten av ingredienserna
10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.
11. Strö över kokos och servera skuren i rutor.
KLART :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0