Det känns inte rätt...

Det har funnits där länge, har har inte känt mig riktigt hemma.. Jag har haft lite smått ångest över att jag gör fel sak. Jag vill göra det bästa för min framtid samtidigt som jag vill vara motiverad till skolan och intresserad av det jag håller på med. Därför måste jag göra en förändring! Jag vet inte om jag drar upp detta ämne till något större än vad det egentligen är, men för mig är detta viktigt! Det är viktigt för min framtid! Så länge man kan förändra något som känns fel så ska man ta chansen!

Jag har länge känt att jag valt fel linje på gymnasiet. Det som ändå har drivit mig är  matten och den sköna stämningen i klassen. Den enda anledningen till att jag valde Naturvetenskapliga programmet var för att vi fick Bernt som mattelärare i 9:an (han jobbar på Dahlsiernska men hade en "specialgrupp" från Råda förra året). Han är verkligen världens bästa på att förklara och han får allt att verka så enkelt. Jag har alltid haft lätt för matte men kanske inte tycket att det vart så kul, men han gör det både kul och enkelt! Till jul ska han gå i pension och då känns det ännu mer hopplöst att gå kvar på NV.. Vi har nu valt inriktning och jag har valt matte/data. Enda anledningen: Jag ville inte läsa Kemi B. Då skulle jag dö! Och om man väljer en inrikning ska det vara för att man verkligen vill det , inte för att slippa något annat ämne.. Jag är fan stolt över mig själv att jag klarat kemi A-kursen men inget mer nu tack!

Med bland annat dessa argument ska jag troligen byta till samhäll-ekonomi i tvåan. Jag behöver inte gå något extra år eller så. Jag kommer vara så mycket mer tillfreds. Det kommer kännas så otroligt skönt! Att komma till skolan, vara motiverad till att lära sig mer och mest av allt; vara intresserad i det ämne man håller på med!!

Samhällsämnena är verkligen min typ av ämnen. Kemi, fysik.. NEJ! Det har jag märkt, vissa grejer är man menad att göra och de ämnena är inte till för mig. Det skulle bara kännas dumt att fortsätta.. Men fan va stolt jag hade vart över mig själv om jag klarat natur i tre år men jag kommer samtidigt ångra mig att jag inte la ner min tid på saker som jag kommer ha nytta av i framtiden. Om jag nu vill komma in på juridik så är det bättre att ha med sig rättskunskap än kemi, det förstår ju vem som helst. Jag kommer antagligen behöva höga betyg inför framtiden och dom får jag inte på NV-programmet, det är ju som sagt inte min grej..

          Var kvar på NV:
  • Stämningen i klassen är underbar!
  • Du tycker faktiskt om matte.

    Byt till SP:

  • Jag tycker mer om ämnena.
  • Jag kommer ha nytta av det i framtiden.
  • Motivationen kommer höjas enormt!!
  • Jag kommer inte ha ångest över att sitta på fel lektioner
    där vi lär oss om molekyler medans jag drömmer
    mig bort om "kvinnors rätt i samhället" eller liknande.. 
På tisdag ska jag bestämma mig. Gör jag rätt val? Vad hade ni gjort?

Kommentarer
Postat av: sandra d.

byt till sp, du verkar ju hellre vilja gå där. din gamla klass träffar du ju ändå på rasterna, o du behöver ju inte gå om ett år heller! :)

2009-05-21 @ 16:41:52
Postat av: sandra karlsson

jag tycker du ska följa dina drömmar, gör det du tycker är roligast och vad du kommer ha nytta av i framtiden :)

2009-05-21 @ 17:05:59
Postat av: Elin

Jag önskar att jag kommit på samma sak tidigare... Hade varit bättre förbered inför universitetet då!



Jag tror inte du kommer ångra dig en sekund!

2009-05-21 @ 17:19:24
URL: http://pelin1990.blogg.se/
Postat av: petra

tack !!

2009-05-21 @ 23:29:35
Postat av: Johanna

tycker du ska gå sp, mer likt dig :) <3

2009-05-25 @ 12:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0