social kompetens

En viktig egenskap...

Att kunna prata med människor, i olika situationer och kunna anpassa sig, det är faktiskt väldigt viktigt! Det finns så många personer som är superduper smarta, har de bästa betygen och kan komma in på vad dom vill på högkolan men mer än så är det inte. Fine, man kan komma långt på bra betyg men det är också skit viktigt att kunna prata med olika människor, social kompetens kallas det!! När man sedan kommer ut i arbetslivet så måste man ju kunna prata med kunder, klienter eller liknande.

Jag tycker själv att jag är rätt social. Jag tycker om att träffa nya människor, höra andras värderingar och tankar. Idag pratade jag tex med en biblotikarie om kamasutra, utan att det blev det minsta pinsamt! Rätt bra gjort tycker jag ;) och det var ju inte så att hon va typ 20 år, hon va väl typ 50 med långkjol och aa, den typ av person- lite tantig så^^ 

Även om man kanske tycker det är skit jobbigt att prata med nya människor, man blir helt stum och istället för att prata är man tyst "Det blir bäst så, annars säger jag säkert något dumt". Ähh, man lär sig och alla gör faktiskt fel ibland.. Babbla på, man tjänar på det i längden!

Kommentarer
Postat av: magsnus

Nice, jävligt sant inlägg :)

2009-05-14 @ 19:19:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0