Det var en gång...

Idag skrev vi sagor i skolan, det va ett tag sen ;) Har inte kommit på något budskap eller någon rubrik. Hjälp mig gärna! Såhär blev den iaf:


Det var en gång en flicka, med rosenröda kinder och guldlockar till hår. Flickan var tolv år gammal och bodde tillsammans med sin mor och far en bit utanför Riddarstaden. Hon hjälpte till i stallet på gården och red ut i de fridfulla skogarna. Flickan hade en dröm om att få komma till den stora Riddarstaden. Hon ville åka på upptäcksfärd för att finna kärleken.

 

När flickan blivit 18 år gammal blev hennes far allvarligt sjuk han sa till henne: ”Du måste åka till staden för att hämta hjälp, jag är mycket sjuk!” Så flickan gav sig iväg mot staden. Hon galopperade genom skog och mark för att nå fram till Riddarstaden.

 

Den första personen flickan träffade var en gammal kvinna. Kvinnan bar huckle på huvudet och höll en korg med äpplen i handen. Flickan sa till henne: ”Min far är mycket sjuk, vet du någon som kan hjälpa till?
-Nej tyvärr, kära barn. Men här får du ett äpple som tröst, sa den gamla kvinnan.

 

Flickan gav sig iväg och träffade snart en lång man med stiliga kläder och portfölj i handen. Flickan sa till den stiliga mannen: ”Min far är mycket sjuk, vet du någon som kan hjälpa till?
-Nej tyvärr, men här får du en flaska lingonsaft som tröst, sa mannen när han tog flaskan ur portföljen.

 

Återigen begav sig flickan iväg. Denna gång träffade hon en pojke. Hans hår var gyllenbrunt och hans ögon glittrade i dagsljuset. Hon sa: ”Min far är mycket sjuk, vet du någon som kan hjälpa till?”
-Jag kan nog hjälpa dig, sa pojken. Flickan blev mycket tacksam och de gav sig hemåt. Hon blev väldigt förtjust i pojken och så blev även han i flickan. 


Väl hemma sa pojken: ”Jag behöver kärnor från ett äpple och en flaska lingonsaft” Då kom flickan att tänka på gåvorna hon fått utav mannen och kvinnan i staden. Så tillsammans med äpplets kärnor, lingonsaften och pojkens kunskaper kunde flickans far räddas.

 

Flickan följde sedan med pojken till staden och de levde lyckliga i alla sina dagar.


Kommentarer
Postat av: Natalie

Men sötaste sagan :) jättebra :)

2009-02-27 @ 11:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0